SOALAN
TUGASAN 3
Anda dikehendaki
membuat kajian kes seseorang seseorang
guru yang bermasalah di sekolah.
Pengenalan
Guru adalah pendidik dan pembimbing kepada para pelajar
yang akan menjadi warisan kebudayaan dan ilmu pengetahuan untuk kemajuan bangsa
dan negara pada masa hadapan. Sebagaimana yang kita ketahui guru memainkan peranan penting dalam sistem
pendidikan Negara. Selain berperanan menyebarkan
ilmu, membina masyarakat yang mempunyai budaya yang bertamadun tinggi, guru
menjadi contoh teladan atau “role model” kepada pelajar.Menurut Mak Soon Sang
,1988, seseorang guru yang baik seharusnya mempunyai sifat dan kualiti peribadi
seperti baik hati, pandai berjenaka, sabar, bertanggungjawab, yakin pada diri
dan mempunyai sifat kepimpinan.
Guru perlu mempunyai tatasusila yang
tinggi dan berkomitmen menjalankan tugas sebagai pendidik dengan baik. Profesion
perguruan tertakluk kepada pelbagai syarat yang diadakan seperti kod etika bertujuan untuk melahirkan modal insan guru
yang unggul serta berkualiti. Pada tahun 1995 hingga tahun 2008 terdapat
sebanyak 41 kes keruntuhan moral membabitkan guru dilaporkan (Utusan Malaysia,
18 September 2008) iaitu perbuatan
sumbang mahram dan bersekedudukan. Media juga turut melaporkan kes-kes lain
seperti guru memukul murid, guru besar menyembunyikan kes-kes disiplin, guru menyebarkan
ajaran anti kerajaan dan sebagainya yang telah menarik perhatian umum serta menguji
kredibiliti profesion perguruan.
Profesion
perguruan sememangnya mempunyai kod etikanya tersendiri demi memartabatkan profesion
perguruan. Kod etika perguruan dijadikan rujukan oleh bakal-bakal guru yang
baru menceburi bidang perguruan dan mereka yang sudah lama bertapak dalam
bidang perguruan ini.Kepentingan kod etika sememangnya tidak dapat dinafikan
lagi. Dengan adanya kod etika perguruan ini seharusnya para guru dapat menjaga
tingkah laku sebagaimana yang patut diamalkan oleh seorang guru, memahami
dengan lebih jelas etika guru iaitu tanggungjawab mereka terhadap
pelajar,masyarakat dan Negara, rakan sejawat dan profesion perguruan, dan ibu
bapa pelajar, meningkatkan lagi imej profesion perguruan serta mengekal dan
memelihara kepercayaan yang diberi dalam menjalankan tugas, serta memupuk
tanggungjawab bersama dan mengeratkan perhubungan guru sesama guru. Namun
begitu jika dilihat terdapat guru-guru yang masih melanggar tatasusila perguruan yang sememangnya harus dielakkan
bagi yang menjawab jawatan professional
Bedah siasat “ guru
bermasalah”
Oleh Zainuddin Zain dan Asmizan Mohd Samiran
KUALA LUMPUR: Satu demi satu
kejadian salah laku guru terhadap murid kebelakangan ini menimbulkan
kebimbangan masyarakat dan memerlukan tindakan segera serta menyeluruh oleh
kerajaan bagi menyekat sindrom “ cikgu ganas” ini daripada terus berlaku.
Pemantauan sepanjang bulan ini saja
mendapati sekurang-kurangnya enam kejadian mengenai salah laku guru dilaporkan
media, termasuk kes guru menghadapi pertuduhan mencabul pelajar, ditahan kerana
disyaki menghisap dadah manakala Februari lalu seorang guru wanita didakwa
mengetuk kepala pelajarnya dengan kasut tumit tinggi.
Dua organisasi berkaitan profesion
perguruan, Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN)
dan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) turut bimbang dengan
perkembangan negatif itu serta bersetuju‘bedah siasat’perlu dilakukan untuk
mengetahui punca segelintir guru bertindak sedemikian.
Presiden PIBGN, Prof Madya Mohd Ali
Hassan, berkata satu suruhanjaya khas sepatutnya ditubuhkan kerana masalah
membabitkan guru tidak boleh dipandang remeh memandangkan ia berkaitan barisan yang membentuk generasi
masa depan.
Katanya, suruhanjaya itu perlu bertanggungjawab mengkaji segala masalah
berkaitan kerjaya perguruan dan pada masa sama menyiasat semua kes yang berlaku
bagi mendapat gambaran sebenar, seterusnya mencadangkan jalan penyelesaian.
Hal ini
bertentangan dengan peranan dan tatasusila perguruan di Malaysia yang
menyatakan guru perlu mematuhi kod etika perguruan iaitu menjalankan tanggungjawabnya
kepada pelajar, ibu bapa pelajar, rakan sejawat dan masyarakat serta
Negara,bukannya mengambil kesempatan di atas apa yang berlaku terhadap pelajar
tetapi sebaliknya membantu mereka menyelesaikan masalah yang dihadapi. Oleh
demikian, Etika Profesion Perguruan penting untuk menjadi panduan guru-guru
dalam menjalankan tugas mendidik. Bakal-bakal guru harus mengetahui kod etika
profesion perguruan dan mematuhinya demi menjamin martabat profesion perguruan
dipandang mulia. Profesion perguruan sememangnya mempunyai kod etikanya
dijadikan rujukan oleh bakal-bakal guru yang baru menceburi bidang perguruan
dan mereka yang sudah bertapak dalam bidang perguruan ini.
Sekarang sekiranya kita lihat,banyak
perkembangan dan pembangunan dari pelbagai aspek yang berlaku di sekeliling
kita,iaitu sama ada kita sedar ataupun tidak, perkembangan dan pembangunan yang
kita lihat hari ini adalah hasil kerjasama ahli masyarakat terutamanya golongan
profesional. Antara bidang profesional yang
terlibat adalah keguruan, perubatan, kejuruteraan, perundangan dan
lain-lain.Profesion perguruan adalah profesion yang professional.Justeru itu
guru adalah seorang yang telah dibekalkan dengan latihan yang khusus,
berpengetahuan luas dan pakar dalam bidang yang diceburi serta ada kod etika
yang tersendiri. Merujuk kepada ciri-ciri yang dinyatakan, profesion
keguruan pada hari ini semakin tergugat kerana ada segelintir guru yang
sanggup melanggar kod etika keguruan yang telah tersedia. Ini terbukti apabila
semakin banyak isu mengenai salahlaku guru tersiar di internet dan dada-dada
akhbar. Perkara-perkara ini mencemarkan martabat profesion keguruan sebagai
suatu profesion yang mulia dimata masyarakat. Oleh yang
demikian, pengetahuan tentang etika profesion perguruan adalah amat penting dalam
menjalankan tanggungjawab sebagai seorang guru.
Guru berperanan sebagai pendidik iaitu bertanggungjawab
dan bertindak sewajarnya terhadap murid.Tanggungjawab yang perlu dilakukan
seperti sentiasa memikirkan masa depan murid, mempunyai tahap kesabaran yang
tinggi, pengasih dan penyayang,mewujudkan unsur-unsur kecindan dalam pengajaran
pembelajaran, beri pengharapan baru, bentuk roh dan sahsiah terpuji dan ada
kapasiti mengubah murid menjadi yang terbaik.
i) Latar belakang guru
Encik Azman bin Ahmad adalah seorang
guru .Beliau telah dilahirkan dan dibesarkan di sebuah kampung, iaitu Kampung Ulu
Triang, daerah PerakTengah,Perak.Beliau mempunyai lima orang
adik-beradik.Beliau dilahirkan di dalam sebuah keluarga yang berada dan berpendidikan tinggi.Beliau telah mengajar di Sekolah Kebangsaan Triang, daerah Taiping, Perak selama 10
tahun dan sebelum ini banyaklah sekolah telah beliau berkhidmat iaitu Sekolah
Kebangsaan Ulu Benam,Selangor selama 4 tahun ,Sekolah Kebangsaan Parit
Ilmu,Johor iaitu selama 3 tahun dan,Sekolah Menengah Layang-layang Kiri,Perak
selama 4 tahun.
Beliau berusia 45 tahun, telah
berkhidmat selama 21 tahun dalam profesion perguruan.Beliau mendapat pendidikan
awal di Sekolah Rendah Raja Aziz, dan meneruskan pelajaran ke Sekolah Menengah
Raja Muda Abdullah serta melanjutkan pelajaran diperingkat Ijazah Sarjana
Pendidikan di universiti tempatan. Beliau telah pun berumahtangga dan mempunyai
tiga orang cahaya mata iaitu seorang perempuan dan dua orang lelaki. Isteri
beliau seorang suri rumahtangga sepenuh masa. Alamat terkini beliau ialah No 5,
Laluan 10,Taman Istana, Perak ,Darul Ridzuan.
ii)
Masalah yang dikenal pasti:
Penyalahgunaan
masa
Pengenalan
Definisi masa
menurut kamus dewan ialah jangka waktu tertentu ,ada permulaan dan batasannya.
Penyalahgunaan masa ialah tidak menggunakan masa dengan betul. Di dalam Al-Quran,
Surah Al-Ash menyatakan bahawa manusia sentiasa didalam kerugian, sekiranya
tidak menggunakan masa dengan
perkara-perkara yang berfaedah. Pepatah Melayu juga ada menyatakan masa itu
ibarat emas, iaitu sangat berharga ataupun tidak ternilai.Guru adalah sebagai
penyampai ilmu pengetahuan dan berperanan menerapkan kepentingan masa kepada
murid.
Mengikut Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/81 yang
bertarikh 12 September 1981, semua Pegawai Perkhidmatan Pendidikan, kakitangan
sekolah dan para pelajar dikehendaki berada di sekolah sekurang-kurangnya lima
minit sebelum sekolah bermula. Surat ini juga memberi penekanan terhadap
tanggungjawab guru untuk mengamalkan ketepatan masa sepanjang waktu bertugas di
sekolah, semasa datang dan balik dari sekolah, ketika memasuki bilik darjah
untuk mengajar dan semasa menjalankan sesuatu kegiatan di luar bilik darjah
seperti kegiatan kokurikulum. Maksud ketepatan masa juga merangkumi keperluan
guru untuk mengikut jadual pengajaran dan tidak dibenarkan meninggalkan kelas
ataupun kawasan sekolah semasa tempoh persekolahan.
Berdasar dari kenyataan
di atas saya akan menyatakan beberapa perkara yang membawa
kepada penyalahgunaan masa yang sering dilakukan oleh Encik Azman sama ada
secara disedari atau tidak disedarinya. Walaupun baru beberapa tahun saya bertugas
bersama beliau , tetapi saya telah mengenal
pasti penyalahgunaan masa yang sering dilakukannya.Antaranya Encik
Azman sering kali lewat masuk ke dalam kelas,tidak
menggunakan masa yang terluang untuk membuat bahan dan alat bantu mengajar,tidak
menggunakan pengetahuan dan kemahiran sepenuhnya untuk membantu murid .Beliau
juga suka menggunakan masa terluang untuk bercerita dan berbual perkara yang
tidak berkaitan dengan hal-ehwal kerja, tidak
menyemak hasil kerja murid atau tidak memenuhi standard latihan yang mencukupi, menunda kerja, melakukan aktiviti yang
tidak penting dan melakukan tugas sambil lewa, tidak mengambil tahu mahupun berbincang mengenai penambahan ilmu
pengetahuan dan kemahiran dengan rakan-rakan sejawat.
Guru dipandang mulia oleh masyarakat,justeru itu guru perlu
mengambil perhatian dalam pematuhan waktu dan masa. Setiap pergerakan guru
dikehendaki dicatat seperti menandatangani buku kedatangan sebaik sahaja tiba
di sekolah dengan mencatatkan nama, masa sampai dan menurunkan tandatangan.
Pada zaman sekarang yang serba canggih,terdapat sekolah yang menggunakan ‘punch
card’ atau menggunakan perisian komputer yang menggunakan pengesanan corak ibu
jari sebagai bukti kehadiran. Guru Besar pula telah diberi kuasa penuh untuk mengizinkan
guru meninggalkan kawasan sekolah sekiranya ada hal-hal tertentu terutama hal
kecemasan seperti kematian,kemalangan dan sebagainya.Guru hanya perlu mengisi
buku catatan meninggalkan sekolah. Begitu juga jika terdapat hal yang
memerlukan guru meninggalkan bilik darjah, kegiatan dan upacara rasmi sekolah
dan aktiviti kokurikulum, guru perlu mendapat kebenaran dari Guru Besar.
Masa senggang adalah masa yang baik untuk guru melakukan
aktiviti yang memberikan manafaat kepada murid,sekolah dan diri sendiri.Tetapi sekiranya
ketika guru tidak menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam
kelas, guru perlu melaksanakan beberapa perkara seperti memeriksa buku latihan
dan kerja rumah murid dengan teliti, menulis buku ringkasan mengajar,
menyediakan alatan dan bahan bantu mengajar, menguruskan hal ehwal kelas, menguruskan
yuran murid, hal-hal kokurikulum dan sebagainya. Aktiviti-aktiviti yang
dilakukan oleh guru pada waktu ini mestilah aktiviti yang memberikan faedah
kepada murid-murid. Guru juga diberi tanggungjawab untuk menggantikan guru lain
untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran.
Sebelum
saya menghuraikan mengenai masalah penyalahgunaan masa yang sering dilakukan
oleh Encik Azman ini dalam sesi pengajaran pembelajaran murid-murid.Setiap guru
perlu tahu etika pengurusan masa seperti mengikut Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/81 yang bertarikh 12 September
1981, semua Pegawai Perkhidmatan Pendidikan perlu menepati masa:
1.
Waktu
hadir ke sekolah
2.
Waktu hadir ke kelas
3.
Mengajar ikut jadual waktu / waktu tidak
mengajar(free period)
4.
Semak buku latihan murid
5.
Memberikan bimbingan
a) Tidak
menepati masa
Sebagaimana yang
kita maklum waktu pembelajaran bagi satu sesi persekolahan ialah dari pukul
7.30 pagi hingga 1.15 tengahari, iaitu lebih kurang enam jam tidak termasuk
aktiviti kokurikulum pada waktu petang. Sepanjang tempoh ini, murid-murid dan
guru terlibat secara langsung dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Penyalahgunaan masa termasuklah selalu lewat hadir
ke sekolah iaitu melebihi waktu yang ditetapkan adalah dikatakan sebagai tidak
menepati masa .Melewatkan masa masuk ke kelas iaitu sengaja menunggu loceng
berbunyi baru hendak bergerak ke kelas walaupun masa pembelajaran melebihi dari
masa yang sepatutnya dan ini mengundang perkara buruk berlaku terhadap murid
semasa ketiadaan guru ,hal ini akan dipertanggungjawab kepada guru tersebut.Ini
dikatakan mencuri masa. Sebaliknya guru yang menepati masa sentiasa bersedia
,bersemangat dan peka dengan perubahan waktu sama ada masa masuk ke kelas,
kehadiran ke sekolah ataupun keluar kelas. Tidak menepati masa inilah yang
sering dilakukan oleh Encik Azman ketika berada di sekolah dan keadaan ini
mengecewakan pihak pentadbir ,murid ,rakan sejawat dan ibu bapa murid sendiri.
Di manakah prinsip dan etika perguruan yang dipelajari oleh Encik Azman semasa
mengikuti latihan perguruan ?
b) Tidak membuat bahan dan alat bantu mengajar
Guru yang professional adalah seeorang guru yang peka
dengan keperluan bahan dan alat bantu mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran
yang akan disampaikan kepada murid-murid.Tetapi guru yang tidak
bertanggungjawab tidak akan berbuat sedemikian seperti selalu dilakukan oleh
Encik Azman ini,beliau tidak pernah prihatin amanah yang telah
dipertanggungjawabkan kepadanya. Sebagaimana yang kita ketahui pelbagai bahan dan
alat bantu mengajar telah disediakan oleh pihak sekolah untuk
diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran murid-murid. Sebagai contoh
cakera padat yang dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia kepada pihak
sekolah yang bersesuaian dengan mata pelajaran yang diajar. Selain itu, guru boleh
melayari laman web Eduweb tv untuk memuat turun mana-mana video yang
bersesuaian dengan pengajaran pembelajaran di dalam kelas. Kegagalan guru
menyediakan alat bantu mengajar juga menjadi isu penyalahgunaan masa senggang guru.
Bukankah kesemua perancangan pengajaran ini memerlukan guru menggunakan masa
senggang mereka?
c) Tidak
menggunakan pengetahuan dan kemahiran sepenuhnya untuk membantu murid.
Guru adalah golongan
professional yang telah dilatih dengan ilmu pendidikan untuk melahirkan insan
yang seimbang segi jasmani.emosi,rohani,intelek dan sosial. Guru juga
dibekalkan dengan kursus pedagogi dan psikologi oleh Bahagian Pendidikan Guru.Pengetahuan
pedagogi membantu guru mengenalpasti kaedah terbaik untuk mengajar. Pengetahuan
mengenai psikologi pula membantu guru memahami gelagat dan tingkahlaku murid,
tetapi Encik Azman tidak mengaplikasikan ilmu ini akibat daripada tidak menggunakan masa dengan baik untuk merancang sesuatu yang
berguna untuk murid-muridnya.Malah beliau suka menolak arahan untuk menghadiri
kursus dengan memberikan pelbagai alasan yang tidak munasabah sedangkan kursus
tersebut berguna untuk meningkatkan ilmu dan kemahirannya.Hal ini akan
merugikan pihak kementerian,sekolah dan juga murid.
d)
Melepak atau berbual-bual kosong
Encik Azman juga suka melepak atau berbual kosong
mengenai hal-hal peribadi yang tidak berkaitan dengan isu pengajaran
pembelajarannya . Situasi ini akan merendahkan martabat nya sebagai seorang guru
dan hal ini akan menimbulkan tanggapan negativif di kalangan masyarakat.
Sepatutnya masa ini digunakan untuk menyediakan bahan bantu mengajar atau
menambah ilmu dengan membaca buku-buku dan artikel yang berkaitan dengan
pengajaran dan pembelajarannya . Selain itu, beliau boleh berbincang sesama rakan
sejawat berkaitan dengan mata pelajaran yang akan disampaikan kepada murid ,dengan
cara ini idea yang bernas boleh
diperolehi ataupun bertukar-tukar pendapat berkaitan dengan isu pengajaran
pembelajaran mereka.
e) Tidak menyemak hasil kerja murid atau tidak memenuhi standard latihan
yang
mencukupi.
Tugas ketua
dan ahli jawatankuasa panitia setiap mata pelajaran disekolah selain
tugas-tugas tertentu mereka juga bertanggungjawab untuk memastikan standard
kecukupan latihan minimum bagi setiap kumpulan murid iaitu guru dikehendaki
memberi latihan kepada murid mengikut
ketetapan yang diberikan supaya murid-murid lebih cekap dan mahir dalam sesuatu
tajuk pembelajaran tersebut. Encik Azman memberi latihan sedikit sahaja kepada
murid agar waktu menyemaknya adalah lebih singkat dan beliau juga menggunakan masa menyemak buku
latihan dalam waktu pengajaran dan pembelajaran,pada hal waktu tersebut sepatutnya
untuk membantu dan memberi panduan kepada murid supaya objekif pengajaran dan
pembelajaran dapat dicapai. Beliau juga tidak memberikan latihan tambahan
kepada murid untuk disiapkan di rumah. Sebagaimana yang kita ketahui latihan
tambahan amat penting untuk pengukuhan dan kefahaman murid terhadap pelajaran
tertentu. Justeru itu, guru tidak boleh memandang
ringan perkara ini.
f) Guru
melewatkan kerja, melakukan aktiviti yang tidak penting , melakukan tugas
sambil lewa.
Encik Azman tidak menggunakan masa dengan
efektif. Beliau sering menunda sesuatu kerja sehingga menimbulkan sesuatu
bebanan kepadanya.Keadaan ini menyebabkan akhir waktu yang ditetapkan, beliau mengeluh
dan berasa tertekan dengan bebanan yang disebabkan kealpaan dirinya sendiri. Beliau
sering menggunakan masa terluangnya
dengan aktiviti membaca majalah kekeluargaan,membincangkan isu politik
secara keterlaluan dan membincangkan hal kekeluargaan orang lain atau terkenal
dengan perumpamaan iaitu “menjaga tepi kain orang lain,tepi kain kita sendiri
koyak”. Sikap sebegini menyebabkan martabat guru tercemar dan di pandang serong dikalangan murid dan ibu
bapa. Sewajarnya, masa terluang sebegini digunakan oleh beliau untuk
membincangkan masalah pengajaran dan pembelajaran murid atau membaca artikel-artikel
mengenai pendidikan. Beliau sepatutnya mengambil pengalaman dari guru-guru lain
yang baik untuk dibincangkan dan
dijadikan sebagai pedoman dan yang buruk dijadikan sempadan atau tidak perlu
dicontohi. Beliau seharusnya mempunyai motivasi intrinsik supaya dapat menggunakan masanya dengan perkara yang
memberikan kebaikan kepada dirinya.
g) Tidak
mahu berbincang mengenai penambahan ilmu pengetahuan dan kemahiran.
Beliau
sering merungut apabila terpaksa menghadiri ataupun mengikuti kursus
peningkatan professional guru.Beliau seharusnya
berfikiran positif kerana
dapatan ilmu itu akan membantu beliau mengajar dengan lebih baik
lagi.Disebabkan ada perasaan tidak seronok dan keterpaksaan ,beliau mengambil
tindakan sambil lewa.Ini menyebabkan kerugian iaitu waktu mengajar di sekolah
telah terabai dan ilmu yang diperolehi juga tidak maksimum.Sepatutnya beliau
tidak menyalahgunaan masa yang diberikan kepadanya hanya disebabkan tanggapan
mereka yang negativif.
Faktor-faktor penyalahgunaan masa
Penyalahgunaan
masa ini dipengaruhi oleh faktor dalaman dan luaran individu itu sendiri. Guru
ini mempunyai sikap yang tidak seperti iaitu mempunyai sikap malas,sikap tiadak
ambil peduli,kurang komitmen dalam kerja,kurang nilai dalam kehidupan serta etika
kerja yang lemah.Ini menyebabkan beliau mengambil ringan tugas yang telah
diamanahkan serta tiada rasa bertanggungjawab untuk mendidik anak bangsa dan
hanya memikirkan gaji yang akan diterima setiap bulan. Sebelum bertugas setiap
guru telah berikrar akan menunaikan
tanggungjawab yang diamanah dengan baik.
Di sekolah pula pihak pentadbir
adalah menjadi punca berlakunya fenomena ini, iaitu penguatkuasaan yang longgar
dan pemantauan yang lemah.Apabila tiada pemantauan dan penguatkuasaan,beliau lebih
berani tidak menepati masa.Keadaan ini akan mendatangkan kesan buruk terutama
kepada guru dan murid-murid. Iaitu prestasi kerja beliau akan merosot dan
pencapaian pelajar sekolah akan merosot. Masyarakat akan memandang rendah dan
tidak yakin dengan profesion perguruan ini untuk mendidik anak-anak
mereka.Justeru itu semua pihak iaitu pihak pentadbir, rakan sejawat, individu
sendiri perlu memainkan peranan penting
untuk mengatasi masalah ini.
Kesan-kesan
penyalahgunaan masa
Penyalahgunaan masa juga menyebabkan
kepimpinan melalui teladan tidak diaplikasikan.Guru adalah contoh kepada
murid-murid. Kepimpinan melalui teladan diwujudkan untuk memupuk sifat kepimpinan yang berkesan untuk
dicontohi dan diamalkan oleh semua golongan masyarakat. Selain itu, ia juga
dapat menerapkan nilai bertanggungjawab dan etika murni di kalangan kakitangan
awam.
Perkara
ini menyebabkan penambahbaikan dalam kaedah dan strategi pengajaran tidak
berlaku, sepatutnya masa yang terluang untuk membuat kajian tindakan,
penambaikan terhadap teknik pengajaran guru.Menurut Stenhouse (1975),
penyelidikan tindakan bukan sahaja menyumbang kepada pengajaran dan
pembelajaran tetapi kepada teori pendidikan dan pengajaran yang boleh diakses
oleh guru-guru lain. Maka, jika penyelidikan tindakan dijalankan, beliau boleh
berkongsi maklumat dengan guru lain untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Semua
perkara ini boleh dilakukan pada waktu persekolahan sekiranya beliau tidak
berhasrat untuk menyalahgunakan masa.
Penyalahgunaan
masa menyebabkan beliau tidak maju
akibat tidak positif dan tiada matlamat hidup. Setiap guru perlu mempunyai
matlamat hidup dan fokus tertentu dalam kerjaya mereka.Oleh itu beliau tidak
tahu untuk memenuhi masa di sekolah . Sebagai guru, seharusnya beliau
menetapkan satu atau lebih matlamat untuk dicapai. Contohnya, untuk menjadi
guru cemerlang. perlu mempunyai matlamat, beliau perlu merancang untuk
mendokumentasikan aktiviti pengajaran dan pembelajarannya sebelum memohon
jawatan tersebut. Oleh itu,beliau perlu
menggunakan masa senggang di sekolah
untuk menyediakan dokumentasi tersebut. Guru juga hendaklah lebih positif dalam
menentukan hala tujunya dalam kerjaya. Sebagai guru yang positif, beliau
seharusnya sentiasa berfikir untuk memenuhi keperluan murid.Diantara ciri guru yang berfikiran positif iaitu
optimis, bersemangat, keberanian, keyakinan, keazaman, kesabaran, ketenangan
dan fokus. Sekiranya beliau mempunyai matlamat kerjaya dan bersikap positif,
maka isu penyalahgunaan masa ini dapat dikurangkan.
Dari perspektif Islam, sikap guru yang menyalahgunakan
masa boleh mengundang dosa.Sekiranya guru tidak menepati masa ,pendapatan yang
diterima tidak halal. Soal penyalahgunaan masa juga melibatkan keberkatan
rezeki. Keberkatan rezeki amat penting dalam kehidupan dan pembangunan
keluarga. Sekiranya beliau yang tidak menitikberatkan perkara ini boleh
menyebabkan rezekinya tidak diberkati. Perkara seperti ini tidak dapat dilihat
dengan mata kasar. Ini melibatkan hubungan insan dengan penciptanya. Akibat
tiada keberkatan dalam rezekinya, guru
itu sering berasa tidak tenang dan merasa rezeki yang diperolehinya tidak mencukupi.
Dalam menjalankan tugas, guru-guru tidak boleh walau sedikitpun mengurangi
waktu bersama dengan murid seperti yang telah ditetapkan di dalam jadual
waktunya. Cuba kita fikirkan adakah sepanjang tempoh perkhidmatan kita sebagai
guru tidak pernah menyalahguna masa?Mampukah kita sebagai seorang guru untuk
memohon kemaafan kepada semua murid yang pernah kita ajar di atas perbuatan
penyalahgunaan masa yang pernah kita lakukan?
iii)
Analisis masalah berdasarkan satu teori yang dipelajari
TEORI
PILIHAN DAN TERAPI REALITI
Saya memilih teori pilihan dan terapi
pilihan dalam masalah penyalahgunaan masa guru ini. Teori ini sesuai kerana
menurut William
Glasser model ini menerima bahawa tingkahlaku secara luarannya dipandu motivasi
dalaman.Ia dibina berdasarkan tiga prinsip iaitu setiap individu
bertanggungjawab terhadap tingkahlakunya sendiri.Tingkahlaku tidak dihasilkan
dari persekitaran masyarakat, pewarisan atau masa lampaunya.Kedua, individu boleh
hidup dengan lebih baik apabila diberi bimbingan dan sokongan. Ketiga ,individu
berkelakuan dalam pelbagai tingkahlaku supaya persekitarannya sesuai seperti
mana yang ia kehendaki. Kedua-dua model ini saling berkait rapat.
Menurut teori pilihan apa yang kita lakukan semuanya
dikawal dan tingkah laku yang dibuat dipilih oleh diri kita sendiri atau baka
.Diri kita pula dipandu oleh gen untuk memenuhi lima keperluan asas iaitu
kelangsungan hidup, kasih sayang, rasa memiliki , kuasa, kebebasan dan kegembiraan.Menurut William Glesser
lagi, keperluan yang paling penting ialah kasih sayang dan rasa memiliki kerana
kita akan menggunakannya untuk mengukuhkan ikatan hubungan antara orang-orang
di samping kita agar dapat memuaskan kehendak mereka.
Dalam Teori
Pilihan terdapat sepuluh tunjang iaitu kita
yang boleh mengawal tingkahlaku kita
diri sendiri ,apa yang kita boleh berikan kepada orang lain ialah
maklumat, masalah psikologi jangka panjang adalah masalah hubungan, masalah
hubungan adalah sebahagian daripada kehidupan kita, apa yang berlaku pada masa lepas harus dilakukan dengan apa
yang dilakukan pada hari ini, tetapi kita hanya dapat memenuhi keperluan asas kita
sekarang dan bercadang untuk memuaskan
kehendak mereka pada masa hadapan dan kita hanya dapat memuaskan keperluan kita
dengan cara memuaskan gambaran dalam Dunia Kualiti kita,apa yang kita lakukan
adalah bagaimana kita bertingkahlaku,tingkahlaku adalah keseluruhan tingkahlaku
yang terbina dari empat komponen iaitu tindakan, pemikiran, perasaan dan
fisiologi.Keseluruhan tingkahlaku kita adalah dipilih tetapi kita hanya memberi
arahan secara langsung terhadap komponen tindakan dan pemikiran. Kita hanya
mengawal perasaan, dan fisiologi secara tidak langsung melalui bagaimana kita
memlih untuk bertindak dan berfikir.Keseluruhan tingkahlaku direkabentuk oleh
perbuatan dan dinamakan sebagai sebahagian daripada perkara yang dikenalpasti.
Penyelesaian
masalah dalam teori ini adalah kaedah kaunseling yang ditunjukkan oleh William
Glasser sejak 1965. Terapi Realiti menyediakan panduan kepada kita untuk menyelesaikan
sesuatu masalah. Matlamatnya ialah membantu memperjelaskan sesuatu masalah dan
isu untuk di selesaikan. Oleh sebab itu, Terapi Realiti adalah berkait rapat
dengan Teori Pilihan.Teori ini juga berorientasikan kepada 4 proses penting
iaitu Wants, Doing, Evaluate dan Plan(WDEP). WDEP merupakan akronim
strategi dalam Terapi Realiti yang boleh digunakan guru untuk mengubah
tingkahlaku yang sesuai dengan kehendak individu.Wubbolding dan Brickell(1999)
menyatakan :
Wants (kehendak, keperluan
dan persepsi)
·
Apa yang dikehendaki?
·
Apa jalan keluar bagi sesuatu
masalah?
·
Apakah gambaran kualiti kehidupan
dan perhubungan yang dikehendaki?
Doing (Terarah dan Lakukan)
·
Apa yang perlu dilakukan (tindakan,
fisiologi, perasaan dan pemikiran)?
·
Bila tindakan perlu dilakukan?
·
Apakah perasaan dan emosi ketika
melakukan sesuatu?
·
Bagaimana kesan terhadap kesihatan?
Evaluate (penilaian)
·
Perkara yang sedang dilakukan,
adakah akan berjaya mencapai matlamat?
·
Adakah perkara tersebut berada
dilandasan yang betul?
·
Sejauhmanakah kita telah benar-benar
berusaha mencapai matlamat?
·
Adakah kita berada pada tahap yang
benar-benar dapat memberikan komitmen?
Plan (perancangan)
·
Apakah perancangan yang dilakukan
bagi mencapai matlamat tersebut?
·
Adakah perancangan itu jelas dan
mudah difahami?
·
Bagaimana untuk mengukur pencapaian
tersebut?
·
Bolehkah perancangan tersebut
dilaksanakan segera?
·
Adakah perancangan berada di bawah
kawalan?
Cara mengatasi masalah penyelahgunaan masa
berdasarkan teori yang dipilih
Penyalahgunaan masa di kalangan guru boleh diatasi
dengan mengaplikasikan Teori Pilihan dan Terapi Realiti. Dengan teori ini
diharapkan guru dapat mengubah tingkahlaku mereka kepada lebih baik dan boleh
dicontohi oleh murid-murid dan masyarakat. Teori Pilihan memperkatakan bagaimana dan mengapa seseorang itu bertingkahlaku berdasarkan perspektif kawalan luaran,
psikologi kawalan dalaman,dunia kualiti,keperluan masa, dunia pengertian, dunia
sebenar, nilai dan pengetahuan,skala pertimbangan, tingkahlaku keseluruhan,
system tingkahlaku, identiti berjaya dan gagal.
Berpandukan teori ini, guru perlulah mengkaji semula semua
tingkahlaku mereka bagi mengenalpasti mengapa mereka menyalahgunakan masa
mereka berdasarkan kepada faktor-faktor yang dinyatakan tadi. Guru hendaklah
menetapkan kehendak kualiti yang ingin dicapai. Dalam kes ini, kehendak kualiti
ialah mengisi masa senggang mereka di sekolah bagi mengelakkan penyalahgunaan
masa. Seseorang guru itu boleh memenuhi identiti berjaya, sekiranya mereka ada rasa cinta terhadap
kerjaya mereka, rasa dihargai dan keperluan-keperluan psikologikalnya yang
lain. Namun begitu, kadangkala guru perlu melawan identiti gagal mereka seperti
personaliti tidak seimbang, kurang keyakinan diri dan cepat putus asa.
Guru bertanggungjawab dalam memilih keputusan dalam hidup
mereka.Setiap pilihan mereka adalah berpandukan keperluan asas mereka. Setiap
pilihan mereka memberi kesan yang tertentu.Justeru itu guru perlu memilih
tingkahlaku yang efektif supaya dapat membentuk identiti berjaya.Terapi realiti
pula merujuk kepada bagaimana kita dapat membantu diri kita dan orang lain.
Terdapat empat proses dalam melaksanakan Terapi Realiti ini iaitu W(wants), D(directions), E(evaluation) dan
P(planning).
Want (keperluan,kehendak dan persepsi) proses ini
memerlukan guru menentukan matlamat dalam kehidupan iaitu dalam penyelesaian
masalah penyalahgunaan masa.Iaitu guru perlu menentukan apakah aktiviti yang
dilakukan masa lapang , menepati masa masuk ke dalam kelas, menentukan kaedah
pengajaran yang lebih baik serta mendahulukan perkara yang lebih penting.
Directions (
terarah dan lakukan ) dalam proses ini pengalaman masa lampau sebagai
panduan untuk membentuk masa hadapan.Terdapat beberapa aspek yang perlu
diberikan penekanan dalam proses ini iaitu dari segi perasaan, guru hendaklah
benar-benar cuba untuk memfokuskan diri mereka untuk mencapai matlamat
tersebut. Ini bermakna mereka perlu menyediakan diri mereka dari segi emosi
agar matlamat tersebut dapat dicapai. Dari segi emosi pula, sokongan keluarga adalah
penting. Selain itu, guru juga hendaklah mempunyai pemikiran yang positif iaitu
sentiasa yakin bahawa matlamat mereka pasti tercapai.
Evaluation ( penilaian ) proses ini memerlukan guru memikirkan
bahawa adakah matlamat mereka akan
tercapai ataupun tidak tercapai. Oleh sebab itu, guru hendaklah memikirkan
beberapa halangan yang akan dihadapi oleh mereka untuk mencapai matlamat yang
diingini. Halangan ini datang dari diri sendiri dan keluarga mereka sendiri .
Perkara yang baik perlu mendapat sokongan dari keluarga sama ada pasangan,
anak-anak ,ibu bapa serta sokongan dari pentadbir dan rakan sekerja adalah sangat penting.
Plan (perancangan) adalah penting untuk menentukan
tindakan yang akan dilakukan.Sebelum membuat perancangan guru perlu
menyenaraikan perkara yang penting dulu dan menanamkan azam yang kuat untuk
mengatasi masalah penyalahgunaan masa ini. Guru hendaklah melakukan muhasabah
diri agar dapat memikirkan perkara yang dilakukan adalah kearah kebaikan. Guru melakukan beberapa
aktiviti untuk mengatasi masalah penyalahgunaan masa ini iaitu masuk ke kelas
awal dan keluar tepat pada masanya,berbincang dengan rakan dan ketua panitia
dan guru-guru lain berkaitan dengan hal-hal pengajaran dan pembelajaran,
melakukan refleksi ,mencari maklumat
melalui internet atau jurnal-jurnal pendidikan,menjalankan penyelidikan
tindakan serta memberi latihan yang mencukupi bagi memenuhi standard yang
ditentukan oleh ketua panitia mata pelajaran yang tertentu.
Selain itu, bagi mengatasi masalah penyalahgunaan masa ini,
kursus, ceramah atau bengkel perlu dibuat bagi meningkatkan dan memberi
kesedaran kepentingan menepati masa dan bertanggungjawab terutama yang
melibatkan guru. Bagi mengatasi masalah ini hingga ke akar umbi, semua guru
perlu menghadiri kursus yang dikendalikan oleh kerajaan bagi menyedarkan mereka
tentang tanggungjawab sebagai pendidik. Nilai murni seperti kemanusiaan, kasih
sayang, nilai moral, etika, tanggungjawab dan sebagainya perlu di terapkan ke
dalam diri semua guru dalam kursus ini bagi menyedarkan mereka tentang
kesalahan penyalahgunaan masa di kalangan guru dari terus berlaku.
Pihak pentadbir memainkan peranan penting
membuat pemantauan dari semasa ke semasa terhadap prestasi kerja guru-guru di
sekolah. Dengan adanya pemantauan secara berterusan,maka peluang guru untuk
menyalahgunakan masa di sekolah adalah terbatas. Seterusnya,
pihak pentadbir juga perlu berusaha mengenal pasti dan bersedia
memberikan khidmat nasihat kepada guru yang bermasalah. Jika pihak pentadbir
tidak mampu, maka bolehlah merujuk guru tersebut kepada kaunselor. Akhirnya,
pihak pentadbir boleh mengambil tindakan tegas dengan memberikan amaran dan
mengenakan tindakan tatatertib kepada guru yang terlibat jika masalah yang
dilakukan adalah serius dan berulang.
Melalui cara ini, guru - guru akan
sedar akan kesilapan diri dan tidak akan mengulanginya lagi. Rakan sejawat juga
perlu memainkan peranan dalam menangani masalah ini dan memberikan nasihat dan
dorongan supaya guru yang terlibat dalam penyalahgunaan masa itu dapat mengubah
sikap dirinya.Selain itu, individu itu sendiri juga perlu memainkan peranan
dalam usaha untuk berubah menjadi lebih baik. Antara cara yang boleh
dilakukan adalah dengan cara sentiasa muhasabah diri tentang apa yang telah
dilakukan. Dengan cara ini, segala kekuatan dan kelemahan dapat dikenalpasti
dan diperbaiki. Ia juga akan menimbulkan kesedaran untuk berusaha
menjadi lebih baik. Selain itu, guru perlu bijak dalam memilih kawan yang mampu
menjadi teladan agar diri akan lebih terarah untuk mencontohi sifat - sifat
yang ideal sebagai seorang
guru. Akhir sekali, guru juga boleh menyediakan log aktiviti supaya tugas dapat
dilaksanakan dengan lebih terancang dan tiada pembaziran masa.
Rumusan
Penyalahgunaan masa adalah menyalahi etika profesion perguruan
dan menyalahi hukum agama Islam. Oleh itu seorang guru itu perlu peka dengan
penggunaan masa dengan perkara-perkara yang berfaedah iaitu menggunakan masa senggang
untuk pengajaran dan pembelajaran murid-murid. Justeru itu menepati waktu merupakan nilai yang perlu dimiliki oleh
setiap individu tanpa mengira batasan budaya, masyarakat dan juga kelompok
individu. Ini kerana kejayaan seseorang individu amatlah bergantung kepada
sikap menepati waktu dalam hidup sama ada aktiviti harian, kerja dan juga
tanggungjawab yang perlu dilaksanakan atau disiapkan.
BIBLIOGRAFI
Ainon
Mohd. & Abdullah Hassan., Guru
Sebagai Pendorong Dalam Darjah, PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.,
K.L 2002
Ee
Ah Meng., Pendidikan Di Malaysia,
Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. K.L 1988
Kesatuan
Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan, Semenanjung Malaysia,Pengurusan Pengajaran
dan Pembelajaran, NUTP.
Rahmattullah
Khan Abdul Wahab Khan & Mohammad Azizi Shah Mohamed Arip., Modul Pendidikan Jarak Jauh(PJJ) KKD2063
Pembagunan Sahsiah, UPSI 2011
Syed
Ismail Syed Mustapa & Ahmad Subki Miskon., Asas Kepimpinan & Perkembangan Profesional, Penerbitan Multimedia
Sdn. Bhd. K.L 2010
No comments:
Post a Comment