Blogger Widgets

Sunday, November 11, 2012

Kata Tanya


Kamus Dewan (1994), pula mentakrifkan kata sebagai ‘sesuatu yang diucapkan atau dituturkan’ manakala tanya pula ditakrifkan sebagai ‘permintaan keterangan (penjelasan dll)’ Jika digabungkan kedua-dua kata, maka maknanya menjadi lebih kurang seperti yang berikut: ‘sesuatu yang diucapkan atau dituturkan untuk tujuan meminta keterangan atau penjelasan’. Maksudnya, kata tanya diajukan untuk mendapat keterangan dan penjelasan tentang sesuatu

Menurut Tatabahasa Dewan (1994:243), kata tanya bermaksud ‘perkataan yang digunakan untuk menanyakan sesuatu atau menyoalkan sesuatu, contohnya mengapa, berapa, bila dan bagaimana. Kata tanya hadir dalam ayat sebagai sebahagian daripada predikat. Kalau kata tanya dikedepankan, maka kata tanya itu hendaklah disertai partikel kah. mendukung makna soalan, contohnya: mengapa, berapa, bila, dan bagaimana’. Sementara itu, Kamus Linguistik (1997:120) mentakrifkan kata tanya sebagai ‘kata yang digunakan sebagai penanda ayat tanya. Antaranya termasuk sendi nama tanya atau adverba tanya, dan ganti nama tanya’.

Fungsi kata tanya, seperti yang dijelaskan dalam Tatabahasa Dewan dan Kamus Linguistik adalah untuk mengemukakan soalan atau membuat pertanyaan seperti dalam ayat:

kenapa
Kenapakah Ali  gagal dalam peperiksaan  itu ?
bila
Bilakah awak akan memulangkan buku cerita saya ?
siapa
Siapakah nama kawan awak itu ?
mengapa
Mengapakah buku  awak ini basah ?
apa
Apakah nama harimau itu ?
bagaimana
Bagaimanakah rupa kakak awak ?
berapa
Di dalam kelas itu ada berapa orang murid perempuan ?
mana
Petani  itu dari mana ?





No comments:

Post a Comment